wraki Bałtyku

    


my na Facebooku


 
DAN EUROPE

 
partnerzy
oferujemy państwu sprzęt nurkowy najlepszych światowych firm

 

TERMINY WYJAZDÓW NURKOWYCH
W 2017 ROKU

 
nasza baza - wrak Manta
nasz baza w Ińsku

 
testy sprzętu nurkowego
testy sprzętu nurkowego

 

najlepsze miejsca nurkowe w północno-zachodniej Polsce

 

najlepsze miejsca nurkowe w Niemczech

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


<<  Wraki Bałtyku w okolicach Kołobrzegu i Świnoujścia    

JAN HEWELIUSZ

Jan Heweliusz polski prom kolejowo-samochodowy typu RORO, zbudowany w roku 1977 w stoczni Trosvik (Brevik, Norwegia) dla Polskich Linii Oceanicznych. Prom nosił imię gdańskiego astronoma Jana Heweliusza. Wraz z bliźniacza jednostka MF Mikołaj Kopernik pracował na linii Świnoujscie – Ystad przewożąc samochody ciężarowe i towarowe wagony kolejowe.
Zatonął 14 stycznia 1993 u wybrzeży Rugii w katastrofie morskiej.
Katastrofa promu Jan Heweliusz miała miejsce 14 stycznia 1993 w godzinach -wczesnorannych na Morzu Bałtyckim u wybrzeży niemieckiej wyspy Rugia.
Prom MF Jan Heweliusz zatonął w czasie rejsu ze Świnoujścia do Ystad podczas niespotykanie silnego sztormu – o sile ponad 12 stopni w skali Beauforta około godz. 4:36 (przechyl rozpoczął się ok. godz. 4:10; o godzinie 4:36 przechyl wzrósł do 35? oraz doszło do odpadania ładunków od pokładów; ostatecznie prom obrócił się do góry dnem o godz. 5:12).
Jak opowiadał potem jeden z marynarzy z promu MF Nieborów, tej nocy niebo chciało się połączyć w morzem - 6-metrowe fale, wicher dmący z prędkością 180 km/h oraz pyl wodny powstający poprzez zrywanie grzbietów fal przez wiatr, pędziły na dziob jego statku, ograniczając widoczność do kilku metrów, kapitan zerwany ze snu kierował boso. Na bliźniaczym promie Heweliusza – Koperniku na przyrządzie do pomiaru siły wiatru skończyła się skala. Mimo to wszystkie promy wyszły tej nocy w morze, bo ruch był olbrzymi - następne TIRy już czekały na nabrzeżu na przeprawę do Szwecji. Ze względu na silny wiatr boczny wbrew zaleceniom załoga uruchomiła system kompensacji przechyłu (system ten przeznaczony jest do wyrównania obciążenia) gdyż nie była w stanie z wyprzedzeniem reagować na nagle zmiany przechyłu statku. W wyniku chwilowego zmniejszenia naporu wiatru statek zmienił kurs. Około godziny 4 potężny huragan uderzył w burtę statku. Prom zaczął się przechylać. Po tym jak mocowania się pozrywały i ciężarówki zaczęły się przemieszczać po pokładach i rozsypywać ładunki, nie było już ratunku. O godzinie 5:12 prom przewrócił się.


Długość wraku 126 m
Szerokość wraku 17,5m
Max głębokość 24m

2254_P7170071.JPG
2305_P7170003.JPG
2306_P7170108.JPG
2307_P7170115.JPG
2308_P7170142.JPG
2309_P7170132.JPG
2310_P7170037.JPG
2311_P7170131.JPG
2312_P7170085.JPG
2313_P7170034.JPG
2314_P7170035.JPG
2315_P7170021.JPG
  

 

 


SZCZECIŃSKIE CENTRUM NURKOWE "DIVE DEVIL", 70-376 Szczecin, ul. 5-go Lipca 23 B, tel.: 91 484 0164